Sztuczna inteligencja zmieni obsługę prawną? Polska kancelaria skorzysta z platformy AQUILA

Kancelaria prawnicza SSW Pragmatic Solutions będzie korzystała z platformy AQUILA, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do kompleksowej, w pełni zautomatyzowanej analizy treści dokumentów.

Jakie miałyby być praktyczne korzystanie z tego typu rozwiązań? Mówi się, między innymi o sprawdzaniu czy odnalezione klauzule są zgodne z aktualnymi przepisami i standardami korporacyjnymi. Sztuczna inteligencja mogłaby tego dokonać znacznie szybciej niż ludzi, a warto podkreślić, że AQUILA może analizować treści po polsku, angielsku i niemiecku.

Czytaj też: Powstanie trójwymiarowa mapa wszechświata. Wszystko dzięki potężnemu superkomputerowi

Projekt ten jest efektem współpracy SSW Pragmatic Solutions z IBM, którą nawiązano w związku z chęcią prowadzenia błyskawicznej analizy dużych zbiorów dokumentów. AQUILA wykazała już swoją użyteczność w związku z analizą treści zawartych w tysiącach umów najmu. Bez wykorzystania sztucznej inteligencji, takie zadanie byłoby przeprowadzone tylko na niewielkiej próbce dokumentów.

Sztuczna inteligencja stanowi bazę platformy AQUILA, którą wykorzystuje się do analizy treści

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w codziennej działalności biznesowej to cel wielu przedsiębiorstw – kto pierwszy zacznie z niej korzystać, najszybciej osiągnie realne korzyści biznesowe. Rozwiązania takie jak AQUILA umożliwiają przyspieszenie obsługi, obniżenie kosztów i zwiększenie dokładności i efektywności pracy ludzi

Piotr Spaczyński, partner zarządzający SSW Pragmatic Solutions

Jak wynika z komunikatu zaprezentowanego przez IBM, AQUILA analizuje dokumenty w oparciu o modele uczenia maszynowego oraz algorytmów służących do sprawdzania języka naturalnego. Zanim jednak będzie miało to miejsce, prawnicy tworzą bazy wiedzy zawierające przykładowe klauzule, postanowienia i treści, które mają być analizowane przez platformę. Po „przetrawieniu” tych treści system może rozpoznawać nawet takie, które zapisano w odmienny sposób.

Czytaj też: Jak działa i na czym polega sztuczna inteligencja?

Jak na razie AQUILA jest w stanie analizować dokumenty branżowe związane między innymi z finansami i nieruchomościami. Platforma może sprawdzić pojedynczy dokument w kilkadziesiąt sekund oraz prowadzić hurtowe analizy i wyszukiwać odpowiedzi na zapytania dotyczące tysięcy dokumentów. Ważny wydaje się fakt, iż całość ma skalowalny charakter, dzięki któremu AQUILA mogłaby być łatwo dostosowana do konkretnych potrzeb biznesowych każdego klienta.