Hulajnogi elektryczne w końcu doczekają się przepisów

Elektryczna hulajnoga, Aprilia eSR1

Hulajnogi elektryczne w końcu będą objęte dedykowanymi przepisami. Użytkowników czeka szereg nowych wymogów. Pojawią się też mandaty.

Hulajnogi elektryczne długo czekają na swoje przepisy

Jeśli chodzi o regulacje dotyczące hulajnóg elektrycznych, to w dużym stopniu niezmiennie panuje wolna amerykanka. Stosowne przepisy miały pojawić się w już grubo ponad rok temu i wygląda na to, że w końcu się ich doczekamy.

Czytaj też: Elektryczna hulajnoga EZRaider HD4 kosztuje tyle, ile używany samochód

Definicja hulajnogi elektrycznej

Elektryczna hulajnoga TR560, TR560, Elektryczna hulajnoga

Elektryczna hulajnoga to według projektu ustawy pojazd dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, napędzany elektrycznie i przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego.

Osoby niepełnoletnie, ale nie młodsze niż 10 lat, do poruszania się hulajnogą elektryczną będą musiały posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Osoby pełnoletnie nie muszą mieć żadnych uprawnień.

Dzieci poniżej 10 lat hulajnogą elektryczną będą mogły jeździć w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.

Czytaj też: Elektryczna hulajnoga Aprilia eSR1 już wkrótce na rynku

Przepisy dotyczące jazdy hulajnogą elektryczną

Hulajnogą elektryczną można będzie jeździć po drodze dla rowerów, o ile taka umożliwia poruszanie się w kierunku podróży, z prędkością nie większą niż 20 km na godzinę. Po jezdni można będzie jeździć tylko w przypadki, kiedy obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę.

Po chodniku będzie można jeździć w przypadku, kiedy nie ma dostępu do ścieżki rowerowej oraz znajduje się on wzdłuż jezdni, na której pojazdy poruszają się z prędkością wyższą niż 30 km na godzinę. Tutaj obowiązuje pierwszeństwo pieszych, a hulajnogą można jeździć z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego.

Czytaj też: Test laptopa Asus ROG Strix SCAR 17 G733Q

Parkowanie hulajnogą elektryczną

hulajnogi elektryczne

Nowe przepisy odnoszą się też do parkowania hulajnogą elektryczną. Należy ją ustawić przy krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni, równolegle do krawędzi chodnika. Przy tym należy zostawić nie mniej niż 1,5 metra przejścia chodnikiem.

W przypadku nieprawidłowego parkowania, hulajnoga zostanie usunięta z drogi na koszt właściciela.

Czytaj też: E-mail jest coraz lepszą formą utrzymywania i pozyskiwania klientów

Urządzenia transportu osobistego (UTO)

Speedboard, deskorolka Speedboard, elektryczna deskorolka, deskorolka z napędem łańcuchowym

Urządzeniem transportu osobistego będzie pojazd napędzany elektrycznie. Pozbawiony siedzenia i pedałów, którym może poruszać się wyłącznie osoba kierująca. Mowa o wszelkiego rodzaju deskorolkach i innych samojezdnych urządzeniach. Tutaj również pojawia się obowiązek poruszania się po drodze dla rowerów z prędkością do 20 km na godzinę. Poruszanie się po chodniku jest możliwe w przypadku braku drogi dla rowerów i tutaj również, z prędkością dostosowaną do prędkości pieszych.

Ograniczenia dotyczące wieku użytkowników są takie same jak w przypadku hulajnóg elektrycznych.

Czytaj też: Zdjęcie konstrukcji wielkiego procesora Intel Xe HPC

Mandaty i obowiązki

Nowe przepisy to również nowe mandaty. 200 zł zapłaci osoba jadąca hulajnogą elektryczną z telefonem w ręce lub trzymając mikrofon słuchawek. 100 zł mandatu dotyczy przewożenia innej osoby, zwierząt lub ładunku. Za jazdę pod wpływem alkoholu przewidziano karę 300 – 500 zł, a za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym na przejściu 350 zł.

Dodatkowe mandaty będą nakładane w oparciu o obowiązujące przepisy Prawo o ruchu drogowym.

Pojawią sie też osobne rozporządzenia dotyczące parametrów technicznych hulajnóg. Będą one stosowane do pojazdów, które trafią do obrotu po 31 grudnia 2021 roku.

Chcesz być na bieżąco z WhatsNext? Obserwuj nas w Google News