Aktualizujemy testy kart graficznych

cyberpunk 2077, ps5, xsx

Powoli zbliżają się premiery nowych kart graficznych. Nadszedł więc czas na małe zmiany w platformie testowej oraz wprowadzenie najnowszych tytułów do testów.

Zmiany w platformie testowej

Na początek kilka słów o zmianach w platformie testowej. Nie ma ich jednak zbyt wiele, a nowa konfiguracja wygląda następująco:

Platforma testowa
Procesor
Intel Core i9-10900K @ 5,1 GHz
Chłodzenie
Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
ASRock Z590 Taichi
Pamięć RAM
XPG Spectrix D50 4x 8 GB 3600 MHz CL18
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
AOC G2868PQU

Tak naprawdę zaszły tylko dwie zmiany. W zestawie znajduje się nowa płyta główna ASRock Z590 Taichi oraz pamięci XPG Spectrix D50 4x 8 GB 3600 MHz CL18. Pozostajemy więc przy procesorze Intel Core i5-10900K podkręconym do 5,1 GHz. Z samym OC na płycie Z590 nie było problemów i szybko udało się całość ustabilizować. Taka konfiguracja powinna zapewnić bardzo dobre wyniki w grach i pozwolić na dobre ocenienie wydajności kart graficznych.

Wykorzystane gry

Największe zmiany zaszły w samych wykorzystanych grach – jest sporo nowych tytułów. Poniżej możecie zapoznać się z testami, które od teraz będę wykonywał. W grach wykorzystałem poniższe ustawienia bez włączonego RT lub DLSS. Wyjątkiem jest Metro Exodus Enhanced Edition – tutaj nie da się wyłączyć ray tracingu.

Watch Dogs: Legion (DirectX 12) testowałem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka. Wykorzystane ustawienia graficzne to Ultra. Gra zwraca nam średnią i dolne 1% – oba wyniki znajdziecie na wykresach. Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12) to kolejny nowy tytuł. Tutaj również skorzystałem z wbudowanego w grę testu, który zwraca średnią i najniższy 1%. Ustawiona grafika to Ultra wysoka. Total War Saga: Troy (DirectX 11) znacie z poprzednich testów. Wybrane ustawienia graficzne to Ultra i skorzystałem ze wbudowanego testu wydajności battle_benchmark.

Kolejny tytuł to Metro Exodus Enhanced Edition (DirectX 12). Gra jest specyficzna, bowiem nie pozwala ona na wyłączenie ray tracingu. Ponieważ jest to nowy tytuł, zdecydowałem jednak, że zostanie on wykorzystany w testach, a karty bez obsługi RT (np. GTX) zostaną w testach pominięte. Tutaj wykorzystałem predefiniowane ustawienia Ultra (czyli RT jest ustawiony na High, a DLSS wyłączony) oraz wykorzystałem bardzo dobrze działający benchmark.

Red Dead Redemption 2 (Vulkan) również znacie z poprzednich testów. Tym razem zamiast wykorzystywać ustawienia określone jako Pierwszy nacisk na wygląd, zdecydowałem się na ustawienia Ultra, czyli:

Gra nie pozwala jednak na uruchomienie testu, jeśli pamięć wideo jest przekroczona, więc karty z 4 GB GDDR będą testowane przy mniejszych ustawieniach graficznych, albo pomijane w testach – dajcie znać w komentarzach jak wolicie. Testy tutaj również wykonuję przy pomocy wbudowanego benchmarka, ale pomijam na wykresach wartość minimalne, bowiem potrafi się ona mocno różnić w zależności od puszczonego testu i przez to nic nie wnosi do samych wyników.

Control (DirectX 12) wreszcie pojawi się w platformie. Wykorzystane ustawienia graficzne to Wysokie. Testy przeprowadziłem przed wejściem do Black Rock Quarry. Następny tytuł to Cyberpunk 2077 (DirectX 12). Tutaj wykorzystane ustawienia graficzne to Ultra. Testy wykonałem w dzielnicy Little China w miejscu zaznaczonym na screenie:

Aktualizujemy testy kart graficznych

Pozostałe trzy tytuły również znacie z poprzednich testów. W przypadku Borderlands 3 (DirectX 12) wykorzystałem ustawienia graficzne Badass i wbudowany w grę test, który zwraca średnią ilość fps. W Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12) wybrałem ustawienia Najwyższe i również wykorzystałem dostępny benchmark. Ostatni tytuł to Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint (Vulkan). Tutaj ustawienia graficzne to Najwyższe, a wbudowany w grę test nie potrafi zwrócić minimalnych fps większych niż 60, więc one również zostaną pominięte na wykresach.

W testach temperatury, głośności czy poboru mocy spoczynek to samo wyświetlanie pulpitu. Obciążeniem jest FurMark. Głośność zmierzyłem z odległości 20 cm od karty graficznej przy włączonej tylko pompce i wentylatorze od zasilacza – pozostałe śmigła na czas pomiarów wyłączyłem. Wykorzystany decybelomierz to Voltcraft SL-100. Pobór mocy zmierzyłem przy wykorzystaniu miernika Voltcraft Energy Logger 4000F. Pozostały testy OC, które akurat są opisane w każdej recenzji. Podstawą jest tutaj oprogramowanie MSI Afterburner, dzięki któremu można podkręcić każdą kartę graficzną. Tutaj znajdziecie wydajność w dwóch grach oraz testy dotyczące temperatur, głośności czy poboru mocy po OC.

To jeszcze nie wszystko

Powyższe testy znajdą się w każdej grafice. Możecie jednak oczekiwać jeszcze znacznie większej ilości testów. Na wybranych kartach przeprowadzę też testy ray tracingu i DLSS w wybranych tytułach oraz testy w rozdzielczości 3440 x 1440 px, która coraz bardziej zyskuje na popularności. Testy będą pojawiały się chwilę po premierach, ale na pewno długo nie będziecie musieli na nie czekać. Mam nadzieję, że dzięki temu znajdziecie na portalu odpowiedź na pytanie, jakiej wydajności należy oczekiwać po danej karcie, a link do tego artykułu znajdziecie też w każdym teście opartym o powyższą metodologię.

Chcesz być na bieżąco z WhatsNext? Obserwuj nas w Google News