Reklama

Test procesorów Intel Core i5-12600K i Intel Core i9-12900K

test Intel Core i5-12600K i Intel Core i9-12900K, recenzja Intel Core i5-12600K i Intel Core i9-12900K, opinia Intel Core i5-12600K i Intel Core i9-12900K

Po wielu tygodnia przecieków wreszcie możemy zaprezentować Wam wydajność Intel Core i5-12600K i Intel Core i9-12900K. Jak nowe konstrukcje wypadną w porównaniu do konkurencji?

Specyfikacja Intel Core i5-12600K

Nowe generacja procesorów Intel przynosi sporo nowości, w tym hybrydową architekturę łączącą rdzenie P-Core (Golden Cove) i E-Core (Gracemont). W przypadku procesora i5-12600K mamy do czynienia z sześcioma rdzeniami P oraz czterema E. Oznacza to obecność 16 wątków, czyli takiej samej ilości jak w przypadku np. i9-11900K. Taktowanie bazowe rdzeni to kolejno 3,7 GHz i 2,8 GHz, a maksymalne turbo to 4,9 GHz i 3,6 GHz. Maksymalne taktowanie przy obciążeniu wszystkich rdzeni wynosi 4,5 GHz i 3,4 GHz. Natomiast procesor jest odblokowaną jednostką, więc na płytach Z690 możecie go spokojnie podkręcać uzyskując jeszcze większe taktowania.

Procesor ma 20 MB Intel Smart Cache L3 oraz 9,5 MB Cache L2. Nie zabrakło tutaj zintegrowanej karty graficznej Intel UHD 770, ale do sprzedaży trafi też wersja KF bez iGPU. Idąc dalej, konstrukcja wspiera dwukanałowe pamięci RAM DDR4 do 3200 MT/s oraz DDR5 do 4800 MT/s. To właśnie wsparcie tej drugiej jest jedną z największych nowości. Kolejną jest wsparcie dla 16 linii PCI-E 5.0, czyli standardu, którego póki co nie znajdziemy u konkurencji.

Intel wreszcie zmienił też definicje limitów mocy. Zamiast PL1, PL2 i tau (określającego jak długo procesor może być w stanie PL1) mamy teraz PBP (processor base power) i MTP (maximum turbo power). Intel deklaruje, że nowe konstrukcje mogą w nieskończoność działać przy limicie mocy ustawionym na MTP, czyli PL1=PL2=MTP. W tym przypadku PBP wynosi 125 W, a MTP 150 W.

Intel Core i5-12600K to konstrukcja na LGA1700, więc ma całkowicie nową podstawkę. Na pewno wadą tego rozwiązania jest konieczność zmiany chłodzeń na nowe, co na pewno będzie sprawiało na początku sporo problemów. Procesor wykonany jest w procesie technologicznym Intel 7 (10 nm Enhanced SuperFin). Maksymalna temperatura CPU to 100°C.

Czytaj też: Test procesora Intel Core i5-11600K

Specyfikacja Intel Core i9-12900K

Druga z konstrukcji przynosi ponownie duże i małe rdzenie. Tym razem jednak ich konfiguracja wynosi 8+8, co łącznie daje 24 wątki. Taktowania bazowe dla rdzeni P i E to 3,2 GHz i 2,4 GHz, a maksymalne turbo – 5,1 GHz i 3,9 GHz. W tym przypadku mamy jeszcze technologię Intel Turbo Boost Max Technology 3.0, dzięki której taktowanie może sięgnąć 5,2 GHz. Maksymalne taktowania dla obciążenia wszystkich rdzeni to 4,9 GHz i 3,7 GHz. Tutaj ponownie mamy do czynienia z odblokowanym procesorem, więc na płycie Z690 możecie go podkręcać.

Intel Core i9-12900K ma 30 MB Intel Smart Cache L3 oraz 14 MB Cache L2. Jest też zintegrowana karta graficzna Intel UHD 770, ale na rynek trafi też model KF. Producent zapewnia wsparcie dla tych samych pamięci, co w przypadku poprzednika i oczywiście mamy też obsługę 16 linii PCI-E 5.0.

PBP wynosi ponownie 125 W, ale MTP tym razem ustawione zostało na 241 W. Procesor może więc cały czas działać przy takim ustawieniu PL1=PL2. CPU to także konstrukcja na LGA1700, która wymaga nowych chłodzeń. Przy 241 W będą to jednak musiały być naprawdę wydajne coolery, które zapewnią odpowiednie temperatury podczas pracy. Przypomnę jeszcze tylko, że Intel Core i9-12900K został wykonany w procesie technologicznym Intel 7 (10 nm Enhanced SuperFin), a maksymalna temperatura CPU to 100°C.

Uwagi do testów

Testy wykonałem przy wykorzystaniu systemu Windows 11. Tutaj w przypadku procesorów AMD zainstalowałem aktualizacje, naprawiające problemy wspomniane w tym artykule. System miał zainstalowane sterowniki Nvidia Game Ready 496.13 oraz wyłączone zabezpieczenia oparte na wirtualizacji.

Procesory Intel 11. generacji przetestowałem przy dwóch ustawieniach. Domyślne to włączone stany PL1 i PL2, które mają różną moc. Tutaj jest to domyślne ich działanie, ale odblokowanie limitów mocy może znacznie wpłynąć na niektóre wyniki, plus na większości płyt głównych domyślne ustawienia są inne, dlatego też dodatkowo przetestowałem je po zdjęciu limitów mocy. W przypadku procesorów Intel 12. generacji przetestowałem je przy ustawieniu PL1=PL2=MTP, które rekomenduje Intel i które wreszcie wydają się sensownym ustawieniami. Jeśli chcielibyście je zobaczyć w dodatkowych ustawieniach np. po włączeniu PL1 na 125 W i tau 56 s, albo po całkowitym zdjęciu limitów mocy, to dajcie znać. W obu przypadkach technologie typu MCE zostały wyłączone. W przypadku procesorów AMD przetestowałem je przy domyślnych ustawieniach, przy wyłączonej opcji PBO.

W testach wykorzystałem płytę z pamięciami DDR4. Pracowały one w trybie Gear 1, a takie ustawienie pozwala na bezpośrednie porównanie samych procesorów. Na pewno jednak przygotuję dla Was jeszcze testy w połączeniu z pamięciami DDR5. Każdy z testów powtórzyłem przynajmniej 3 razy lub do uzyskania powtarzalności.

Platforma testowa
Chłodzenie
MSI MAG CoreLiquid 360RH
Chłodzenie
Aorus Waterforce 280 (12. gen Intela)
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
X570S Aorus Master
Płyta główna
Z590 Aorus Master
Płyta główna
Z690 Aorus Elite DDR4
Pamięć RAM
XPG Spectrix D50 4x 8 GB 3600 MHz CL18
Dysk
Goodram IRDM M.2 2 TB NVMe
Dysk
Adata SE800 1 TB
Karta graficzna
Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC
Zasilacz
be quiet! Dark Power Pro P11 1200W
Monitor
AOC G2868PQU

Test Cinebench R23

Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.

Test CPU-Z

CPU-Z również ma wbudowany benchmark. Pozwala on na sprawdzenie wydajności jednowątkowej i wielowątkowej używanego procesora. Test jest szybki i pozwala na dokładne porównanie różnych CPU – warto samemu go wykonać i sprawdzić wyniki.

Test 7-Zip

7-Zip zapewne każdy z Was zna – jest to darmowy program służący pakowaniu i rozpakowywaniu plików. W teście sprawdziłem czasy pakowania (do formatu .7z) jednego pliku o wielkości 18,6 GB oraz paczki 1351 plików o wielkości 2,92 GB.

Test SuperPI

SuperPI od zawsze było używane do porównywania wydajności sprzętu chociażby w zawodach OC. Program liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr przy wykorzystaniu algorytmu Gauss–Legendre. Działa on też tylko na jednym wątku. W teście wykorzystałem obliczenia 32 milionów cyfr (32M).

Test wPrime

wPrime to znany benchmark wykonujący obliczenia, o których więcej znajdziecie tutaj. Wykorzystałem test 1024M, a ilość wątków ustawiłem w programie maksymalną dla każdego z procesorów.

Test Speedometer 2.0

Speedometer 2.0 to test mierzący responsywność aplikacji internetowych. Symuluje on działania użytkownika, przez co dobrze może pokazywać, jak w tym temacie wypadają różne procesory. Test przeprowadziłem przy wykorzystaniu przeglądarki Google Chrome.

Test Kraken JavaScript

Benchmark pozwala na porównanie wydajności w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Jest to między innymi szyfrowanie AES. Wynik podawany jest w milisekundach – im mniej tym lepiej. W teście wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Test JetStream 2

JestSTream 2 to benchmark JavaScript i WebAssembly koncentrujący się na najbardziej zaawansowanych aplikacjach internetowych. Ocenia on szybkość działania i wykonywania kodu. Tutaj również wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Test Handbrake

Handbrake to darmowy program, który pozwala między innymi na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on tez dostępny praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziłem czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).

Test VeraCrypt

VeraCrypt oparty jest o znane oprogramowanie TruCrypt. Pozwala ono na proste szyfrowanie dysków i jest open-source, stąd z oprogramowania korzysta sporo osób. VeraCrypt ma wbudowany test sprawdzający wydajność różnych algorytmów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki trzech testów: AES, Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).

Test Blender

Blendera każdy z Was zna. Jest to darmowy program do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. W teście wykorzystałem wersję 2.93.5, silnik Cycles oraz scenę Spring.

Test V-Ray Benchmark

V-Ray to program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców w wersji 5.

Test Corona Benchmark

Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.

Test Frybench

Frybench to benchmark opary o Fryrender. Jest to fotorealistyczny silnik renderujący, w którym szczególny nacisk nałożony jest na światło. Benchmark również bardzo dobrze pokazuje różnice pomiędzy różnymi procesorami, stąd jego wybór do testów.

Test POV-Ray

POV-Ray to program pozwalający na tworzenie obrazów z wykorzystaniem ray tracingu. Jego głównym zastosowaniem jest tworzenie grafiki 3D. W testach wykorzystałem wbudowany benchmark sprawdzający wydajność jedno i wielowątkową.

Test 3DF Zephyr

3DF Zephyr to oprogramowanie służące do fotogrametrii, czyli do rekonstrukcji modeli 3D na podstawie zdjęć. Program ma wbudowany benchmark, którego wyniki możecie zobaczyć poniżej.

Test DigiCortex

DigiCortex to silnik służący do symulacji na dużą skalę i wizualizacji sieci neuronowych. Wykorzystuje on do tego dokładne modele neuronów, synaps i plastyczności synaps. W teście wykorzystałem small benchmark, z którego to spisałem parametr Avg. Simulation Speed (x Real Time) po 10 minutach trwania symulacji.

Test 3DMark CPU Profile

Oprogramowania 3DMark nikomu chyba nie trzeba przedstawiać. Niedawno twórcy wprowadzili nowy test CPU Profile, który zwraca wydajność CPU przy obciążeniu różnej ilości wątków. Poniżej możecie sprawdzić wyniki dla jednego wątku oraz maksymalnej ich ilości.

Test PCMark 10

PCMark służy do sprawdzania ogólnej wydajności komputera. Obejmuje on spory zakres różnych zadań, które wykonywane są na komputerze. Poniżej znajdziecie ogólny wynik oraz poszczególne rezultaty dla testów: Essentials, Productivity oraz Digital Content Creation.

Test 3D Particle Movement

3DPM to program opracowany przez serwis Anandtech. Symuluje on sześć różnych ruchów cząstek oczywiście w trójwymiarze. Wyniki testów zwracane są jako mops/sec.

Test Far Cry 6

 6. odsłona cyklu Far Cry, który z każdą częścią pokazywał nam wodotryski graficzne. Jest to strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) w której dostajemy wielki otwarty świat i przygodę rodem ze starych amerykańskich filmów akcji. Trzeba również zwrócić uwagę, że od 3. części cykl stara się prześcignąć w najbardziej realnym, a zarazem szalonym czarnym charakterze. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka. Wybrałem rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia Ultra.

Test Assassin’s Creed Valhalla

12. część kultowej serii Assassin’s, w której przygody rozgrywamy w IX-wiecznej Europie, głównie w Anglii. Aż dziwnie pomyśleć, że gra, która zaczęła jako skradanka z głęboką historią, zamieniła się w grę RPG z mitycznymi istotami. Trzeba również zwrócić uwagę, że każda odsłona gry wiązana jest z pięknymi efektami graficznymi. Testy wykonałem w mieście Jorvik przy rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach ultra wysokich.

Test Total War Saga: Troy

Druga odsłona serii Total War Saga równie niewybijająca się wśród gier strategicznych jak poprzedniczka, czyli Thrones of Britannia. Tym razem w tej wielkiej strategii wcielamy się w bohaterów, którzy dowodzą armią inspirowaną Iliadą Homera. Trzeba zaznaczyć, że ostatnimi czasy gra dostała wersje, w której mitycznie nazwane jednostki nie są już specjalnymi ludzkimi oddziałami, ale takimi jak w greckich mitach. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka Siege. Wybrałem rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia Ultra.

Test Horizon Zero Dawn

Gra przedstawia daleką przyszłość ludzkiej cywilizacji z ciekawą historią świata i przygodą jak z dobrej książki. Rozgrywka TPP (trzecioosobowa) z elementami RPG, która wciąż zachwyca graficznie. Testy wykonałem w mieście Południk przy rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach najwyższa jakość.

Test Cyberpunk 2077

Jest to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym, w której borykamy się z wieloma dylematami moralnymi godnymi futurystycznej przyszłości. Wielki tytuł 2020 roku oparty na grze fabularnej Cyberpunk, którego wodotryski graficzne przykuły wzrok każdego. W tym przypadku testy wykonałem w dzielnicy Little China przy ustawianiach Ultra i rozdzielczości 1920 x 1080.

Test Watch Dogs Legion

Jest to trzecia część serii Watch Dogs której akcja dzieje się w niedalekiej przyszłości w Londynie. Wcielamy się w grupę hakerów, którzy walczą z rządzącą korporacją. Ważnym elementem tej odsłony jest to, że do swojej grupy możemy zrekrutować każdego mieszkańca Londynu. Testy wykonałem w pobliżu stacji metra Waterloo. Wybrałem też rozdzielczości 1920 x 1080 oraz ustawienia ultra.

Test Borderlands 3

Trzecia część serii Borderlands, utrzymana m w ładnym, komiksowym klimacie. Po za tym, że jest to strzelanka FPP (pierwszoosobowa) z elementami RPG, ma również spora dawkę humoru i ciekawą fabułę, a także barwne, dobrze napisane postacie. Tutaj wybrałem lokalizację Lectra City, rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia Badass.

Test Red Dead Redemption 2

Druga odsłona cyklu od studia Rockstar Games znanego z ciekawie zrobionych historii i dobrej rozgrywki. Tym razem studio Rockstar zabiera nas w bardzo realistyczny świat westernu, który poza realizmem broni czy wykonywanych codziennych czynności, oferuje również bardzo realistyczną grafikę. Testy przeprowadziłem w mieście Saint Denis. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i maksymalne ustawienia graficzne.

Test Shadow of the Tomb Raider

Kolejna część serii Tomb Raider (dokładniej rzecz ujmując, jest to trzecia odsłona) o początkach znanej pani archeolog, pakującej się w coraz to ciekawsze tarapaty. W grze sterujemy z widoku trzecioosobowego, abyśmy mogli zwrócić uwagę na piękną grafikę. Tutaj testy wykonałem w lokacji Kuwak Yaku przy rozdzielczości 1920 x 1080 i najwyższych ustawieniach graficznych.

Test Sid Meier’s Civilization VI

Kolejna część znanej strategii sygnowanej nazwiskiem Sid Meier’s-a, jedna z pierwszych strategii 4X.  Wciąż mocno rozwijana przez twórców i mająca wiele dodatków, cieszy się wielką sławą wśród strategów. W szóstej odsłonie twórcy poszli w bardziej bajkową stylistykę graficzną i jasne kolory, aby móc odzwierciedlać nastroje panujące w poszczególnych krajach. W testach wykorzystałem wbudowane w grę dwa benchmarki – SI i Grafika. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia ultra.

Temperatury i podkręcanie Intel Core i5-12600K i Intel Core i9-12900K

Do schłodzenia procesorów wykorzystałem AiO Aorus Waterforce 280. Niestety jego docisk nie jest najlepszy, co na pewno wpływa na wyniki. Widać to było po jego demontaży, gdzie po rozprowadzeniu cienkiej warstwy po CPU nie było w części kontaktu podstawki z procesorem. W te miejsce konieczne było wrzucenie znacznie większej ilości pasty, co nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dodatkowo niestety nie udało mi się zorganizować kompatybilnego AiO 360, a przy nim, wraz z lepszym dociskiem, możecie liczyć na niższe wyniki. W przypadku i5-12600K po 10 minutach Cinebench R23 (przy pompce i wentylatorach działających na 100% RPM) zanotowałem temperatury (dla rdzeni P/E) średnio 67°C/51°C, a dla i9-12900K 86°C/74°C. Jak sami widzicie, temperatury są już spore, w szczególności dla mocniejszego modelu.

Procesor Intel Core i5-12600K udało mi się ustabilizować na taktowaniu 5,0 GHz / 4,0 GHz przy napięciu 1,368 V. Temperatury wynosiły wtedy średnio 93°C/68°C, więc są już naprawdę wysokie. Podniesienie napięcia do 1,392 V nie pozwoliło na uzyskanie wyższych taktowań, a temperatury potrafiły wtedy przekraczać 100°C.

Intel Core i9-12900K ustabilizowałem przy taktowaniu 5,1 GHz/ 4,1 GHz. Napięcie wynosiło 1,356 V. Niestety tutaj temperatury wynosiły średnio 105°C/89°C, więc zdecydowanie jest potrzebne większe AiO z lepszym dociskiem albo jeszcze bardziej obniżenie napięcia. Przy napięciu 1,392 V w teście Cinebench R23 temperatura była już zbyt wysoka, aby można było ustabilizować procesor.

Czytaj też: Test procesora Intel Core i7-11700KF

Test OC Cinebench R23

Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.

Test OC Corona Benchmark

Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz CInema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.

Test OC V-Ray Benchmark

V-Ray to program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców w wersji 5.

Test OC Total War Saga: Troy

Druga odsłona serii Total War Saga równie niewybijająca się wśród gier strategicznych jak poprzedniczka, czyli Thrones of Britannia. Tym razem w tej wielkiej strategii wcielamy się w bohaterów, którzy dowodzą armią inspirowaną Iliadą Homera. Trzeba zaznaczyć, że ostatnimi czasy gra dostała wersje, w której mitycznie nazwane jednostki nie są już specjalnymi ludzkimi oddziałami, ale takimi jak w greckich mitach. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka Siege. Wybrałem rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia Ultra.

Test OC Shadow of the Tomb Raider

Kolejna część serii Tomb Raider (dokładniej rzecz ujmując, jest to trzecia odsłona) o początkach znanej pani archeolog, pakującej się w coraz to ciekawsze tarapaty. W grze sterujemy z widoku trzecioosobowego, abyśmy mogli zwrócić uwagę na piękną grafikę. Tutaj testy wykonałem w lokacji Kuwak Yaku przy rozdzielczości 1920 x 1080 i najwyższych ustawieniach graficznych.

Test OC Sid Meier’s Civilization VI

Kolejna część znanej strategii sygnowanej nazwiskiem Sid Meier’s-a, jedna z pierwszych strategii 4X.  Wciąż mocno rozwijana przez twórców i mająca wiele dodatków, cieszy się wielką sławą wśród strategów. W szóstej odsłonie twórcy poszli w bardziej bajkową stylistykę graficzną i jasne kolory, aby móc odzwierciedlać nastroje panujące w poszczególnych krajach. W testach wykorzystałem wbudowane w grę dwa benchmarki – SI i Grafika. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia ultra.

Pobór mocy

Testy wykonałem przy wykorzystaniu watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Obciążeniem był wielowątkowy test Cinebench R23. Zaprezentowane poniżej wyniki dotyczą wyników uzyskanych po 5 minutach działania benchmarka.

Czytaj też: Test procesora Intel Core i9-11900K

Podsumowanie testu Intel Core i5-12600K i Intel Core i9-12900K

Powyższy wykres jest mocnym uproszczeniem i przedstawia średnią wydajność procesorów w programach bez wPrime, o którym kawałek dalej. Intel Core i5-12600K zdecydowanie wygrywa z Ryzenem 5 5600X czy swoim poprzednikiem – tutaj nie ma wątpliwości. Średnio wychodzi też minimalnie wydajniej niż i9-11900K, co jest naprawdę świetnym wynikiem. Warto tutaj zwrócić uwagę na dokładniejsze wyniki. W testach jedno wątkowych np. Cinebench R23, CPU-Z czy POV-Ray procesor wypada znacznie lepiej od poprzedników i przegrywa jedynie z i9-12900K. Jest to naprawdę znakomity rezultat pokazujący postęp, jaki zrobili niebiescy. W przypadku testów wielowątkowych, procesor potrafi wygrywać z i9-11900K nawet po zdjęciu limitów mocy – przykładem jest Blender, CInebench R23 czy V-Ray. Wydajność jest więc tutaj naprawdę świetna.

Intel Core i9-12900K to konstrukcja wydajniejsza od Ryzena 9 5900X i minimalnie słabsza od Ryzena 9 5950X. W testach jednowątkowych jest to najwydajniejszy procesor w zestawieniu, czego przykładem jest Cinebench R23 czy POV-RAY. W wielowątkowych udaje mu się wygrywać nawet z Ryzenem 9 5950X (Cinebench R23, 3DMark CPU Profile). Jednakże mniejsza ilość wątków daje o sobie znać, więc w programach takich jak CPU-Z czy V-Ray rezultaty są minimalnie słabsze. Jest to więc świetny wynik pokazujący, że Intel odrobił swoją pracę .

Odnośnie samego działania dużych i małych rdzeni to jeden program miał z tym problemy – wPrime. Tutaj duże rdzenie czekały na skończenie obliczeń przez małe, stąd tak słabe wyniki w obu konstrukcjach. Dodatkowo program nawet przy wpisaniu mniejszej ilości wątków i tak najpierw obciążał rdzenie E, więc tutaj starsze programy mogą mieć z tym problemy.

W grach ponownie widać znaczący wzrost wydajności. Intel Core i5-12600K wypada średnio na poziomie i9-11900K czy Ryzenów 9, co jest fantastycznym rezultatem. Wyniki są też znacznie wyższe od 6-rdzeniowych poprzedników. Intel Core i9-12900K jest z kolei zdecydowanym liderem rankingu. Procesor zapewnia więc najwyższą wydajność w każdym z testowanych tytułów i tutaj nie ma wątpliwości co wybrać do grania. Warto tutaj wspomnieć o problemach z DRM w grach, ale Intel obiecał, że zostaną one naprawione nawet w starszych tytułach.

Rezultaty są jeszcze lepsze po OC. Tutaj koniecznie musicie mieć AiO 360 z dobrym dociskiem, aby z obu procesorów wyciągnąć 100% możliwości. i5-12600K udało mi się ustabilizować na 5,0/4,0 GHz, a i9-12900K na 5,1/4,1 GHz, co dało dodatkowego kopa w programach czy grach. Procesory możecie też sparować z pamięciami DDR5, co może płynąć na wyniki testów – taki test postaram się dla Was niedługo przygotować.

Kolejna rzecz to pobór mocy. Intel Core i5-12600K nie pobiera jej znacznie więcej od poprzedników, a to 12900K wypada już pod tym względem znacznie gorzej i odstaje od niepodkręconych modeli. Wyniki są jeszcze większe po podkręceniu, gdzie potrafią one sięgać ponad 400 W w przypadku 12900K.

Pozostała jeszcze kwestia ceny. Intel Core i5-12600K ma kosztować ok. 1499 zł, Intel Core i5-12600KF ok. 1399 zł, Intel Core i9-12900K ok. 2999 zł, a Intel Core i9-12900KF ok. 2899 zł. Są to więc ceny wyższe od poprzedników, ale patrząc na samą wydajność – procesory są tego warte. Musicie jednak pamiętać jeszcze o cenach płyt Z690 – na ten moment za najtańszy model trzeba zapłacić ok. 920 zł, co w porównaniu do ok. 550 zł za Z590 jest sporą różnicą. Jeśli też chcecie mieć pamięci DDR5 to wiąże się to z kolejnymi wydatkami, a to wszystko wpływa na cenę całej platformy. Tutaj na szczęście można zdecydować się na pamięci DDR4. Generalnie jednak, nawet w przypadku zakupu Intel Core i5-1200K, trzeba będzie się nastawić na większy wydatek.

Oba procesory notują więc, moim zdaniem, świetną premierę. Patrzą na samą wydajność to i5-12600K bez problemów wygrywa z Ryzenem 5 5600X, a i9-12900K z Ryzenem 9 5900X, zbliża się do Ryzena 9 5950X oraz jest najwydajniejszą konstrukcją dla graczy. Ciężko więc ich nie polecić, choć muszą one przebrnąć przez problemy, takie jak kwestia kompatybilnych chłodzeń czy cen całych platform.

Intel Core i5-12600K otrzymuje ode mnie odznaczenie:

Intel Core i9-12900K otrzymuje ode mnie odznaczenia:

Za dostarczenie procesorów Intel Core i9-11900K, AMD Ryzen 5 5600X, AMD Ryzen 9 5900X i AMD Ryzen 9 5950X dziękuję sklepowi X-Kom.