Jakość powietrza w biurach wpływa na wydajność pracowników? Nowe badania naukowców z Harvardu

Międzynarodowe badanie wykazało, że niski poziom wentylacji i podwyższony poziom pyłu zawieszonego były powiązane z gorszymi wynikami w testach funkcji poznawczych.

Do trwającego rok badania, obejmującego 6 krajów i ponad 40 budynków biurowych, zrekrutowano ponad 300 uczestników. Miejsce pracy każdego uczestnika zostało wyposażone w pakiet czujników środowiskowych śledzących w czasie rzeczywistym poziom pyłu zawieszonego, dwutlenku węgla, temperatury i wilgotności względnej. Podczas gdy czujniki mierzyły poziomy pyłu i CO2 poniżej lub powyżej określonych progów, aplikacja w telefonie zadawała uczestnikowi parę krótkich testów funkcji poznawczych.

Czytaj też: Aplikacje do rzucania nałogu, czyli technologia w trosce o zdrowie

Jednym z takich testów jest tzw. efekt Stroopa-za jego pomocą badano poziom uwagi uczestników. Naukowcy wykryli wówczas, że wraz ze wzrostem poziomu pyłu zawieszonego i dwutlenku węgla nastąpił spadek jakości w wykonywaniu czynności przez testowane osoby. Całkowite wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Environmental Research Letters.

„Po raz pierwszy zaobserwowaliśmy te krótkoterminowe efekty wśród młodych dorosłych. Badanie potwierdziło również, jak niski poziom wentylacji negatywnie wpływa na funkcje poznawcze. Ogólnie rzecz biorąc, badanie sugeruje, że zła jakość powietrza w pomieszczeniach wpływa na zdrowie i produktywność w znacznie większym stopniu, niż wcześniej sądziliśmy.”

autor badania, Jose Guillermo Cedeno Laurent

Joseph Allen, dyrektor Programu Zdrowia na Harvardzie sugeruje, że zainteresowanie jakością powietrza w pomieszczeniach doprowadzi do zupełnie nowego sposobu myślenia o środowiskach wewnątrz pomieszczeń biurowych. Allen w swoich badaniach przez kilka lat koncentrował się na tym, jak warunki panujące w pomieszczeniach wpływają na ogólny stan zdrowia człowieka.

Naukowiec uważa, że tolerancja na nieodpowiednie warunki biurowe- również w kontekście jakości powietrza- znacznie się zmniejszy. Bóle głowy, swędzące oczy i praca w biurze przypominającym szafę bez okien sprawiają, że wydajność pracownika z czasem ulega pogorszeniu.