W Polsce przybywa placówek edukacyjnych, a Polacy chcą nowszych sposobów nauczania

Obecnie w naszym kraju zarejestrowanych jest ponad 48 tys. szkół, przedszkoli i uczelni. W ciągu ostatniej dekady przybyło placówek edukacyjnych, a ich liczba zwiększyła się o 17,5 proc. Choć branża edukacyjna w ubiegłym roku musiała zrewolucjonizować swoje działania, to w kontekście utraty dochodów ucierpiała bardzo niewiele.

Rośnie liczba placówek edukacyjnych w Polsce, głównie przedszkoli i szkół policealnych

6,3 mln dzieci, młodzieży i dorosłych jest objętych przez system edukacyjny w Polsce, uczą się oni w 48,3 tys. przedszkoli, szkół podstawowych, ponadpodstawowych, policealnych i uczelniach. Są to zarówno placówki prywatne jak i państwowe. W samych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, w roku szkolnym 2019/2020, uczyło się 4,9 mln osób (dane GUS). Z danych wynika, że w ciągu ostatniej dekady łącznie przybyło 17,5 nowych placówek edukacyjnych, jednak najwięcej – szkół policealnych i przedszkoli.

Czytaj też: Dysk Google z ogólnodostępnym trybem offline

I o ile branża edukacyjna w ubiegłym roku nie ucierpiała zanadto pod względem finansowym, nie zamykano też placówek, to musiała przejść ogromne zmiany. Konieczne było dostosowanie się do nowych warunków, czyli do nauki zdalnej. Lekcje odbywały się za pośrednictwem różnych platform. Jedną z nich jest polskie ClickMeeting. W 2021 roku, za pośrednictwem tej platformy, odbywało się średnio 35 tys. zajęć miesięcznie. Średnia długość takich spotkań wynosi ok. 70 minut, jednak warto wspomnieć, że w ubiegłym roku, trwały one 128 minut. Średnia ilość uczestników spotkań edukacyjnych wynosi 11 osób.

Nauka zdalna była ogromnym wyzwaniem dla wszystkich. Teraz, gdy uczniowie wrócili do szkół rośnie poparcie dla trybu hybrydowego, czyli połączenia zajęć stacjonarnych ze zdalnymi.

Doświadczenie pandemii spowodowało, że szkoły i uczelnie wyższe musiały całkowicie zrewolucjonizować swoją organizację i podejście do nauki. Tryb, w jakim to się wydarzyło spowodował, że nie był to proces optymalny i towarzyszyło mu wiele wyzwań i trudności. Obecnie wiele placówek, zwłaszcza publicznych, wraca do tradycyjnego, całkowicie stacjonarnego trybu działania. Zauważalne jest jednak rosnące poparcie dla trybu hybrydowego, łączącego naukę stacjonarną i przez Internet. Według naszego raportu „Jak oceniamy naukę zdalną po roku pandemii?” 38 proc. ankietowanych uważa, że nauka w formie hybrydowej w ich przypadku sprawdziła się najlepiej


mówi Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting, polskiej firmy dostarczającej platformę do webinarów i spotkań online