Szczegóły o XeSS Intela. To konkurencja dla DLSS oraz FSR

XeSS Intela, konkurencja dla DLSS oraz FSR

Intel przy ujawnieniu szczegółów na temat swoich kart graficznych ARC wyjawił, że szykuje odpowiedź dla DLSS firmy NVIDIA i FSR od AMD. Dziś z kolei dzięki rozmowie serwisu Wccftech z Karthikiem Vaidyanathanem, inżynierem firmy, który zajmuje się tą technologią, poznaliśmy szczegóły o XeSS Intela.

Nowy wywiad zapewnił szereg szczegółów o XeSS Intela

Zdecydowanie najważniejsze jest to, że super-sampling XeSS Intela w czasie rzeczywistym nie wymaga szkolenia na materiałach z gry. Ta technologia ma przyjmować jednolitą bibliotekę jednolita biblioteka, która będzie kompatybilna z różnymi tytułami jednocześnie, co można porównać do obecnej wersji DLSS 2.0, w której biblioteki można swobodnie przenosić między kompatybilnym grami.

Czytaj też: Nowa rewizja PlayStation 5 zadebiutowała. Czym różni się od oryginału?

Wedle inżyniera XeSS będzie bardziej powszechny niż NVIDIA DLSS, bo jego kompatybilność będzie podobna do tej znanej z FSR od AMD. Występować będzie bowiem w dwóch wariantach, wariancie opartym na akceleracji jednostek XMX (sztucznej inteligencji), czyli tych w procesorach graficznych Intel Arc oraz tym na DP4a, czyli tej, którą wspiera architektura NVIDIA Pascal, Turing oraz AMD RDNA1/2. Rdzenie Tensor w kartach GeForce RTX jednak nie zostaną wykorzystane.

Czytaj też: Huawei opatentował smartfon z niezwykłym zakrzywionym ekranem

W przypadku tej drugiej XeSS będzie naturalnie spisywać się gorzej, renderując klatki wolniej, czyli zapewniając niższą płynność. Jednak co ważne i co wpłynie na powszechność technologii, różnica między tymi wariantami nie sprawi, że deweloperzy będą musieli dbać o obie implementacje, bo te nie będą wymagane. Nie zabraknie też wielu trybów działania XeSS (jakość/płynność), a Intel będzie rozbudowywał technologie w przyszłości, co najpewniej z wykorzystaniem licencji open-source doprowadzi do premiery XeSS 2.0 i 3.0.