Nvidia GeForce RTX 3080 Ti – test w trzech grach z najnowszym wsparciem dla RT i DLSS

test Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC, recenzja Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC, opinia Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC

Niedawno pojawiło się sporo nowych implementacji RT i DLSS. Jak w grach takich jak Red Dead Redemption 2, Doom Eternal czy Escape from Naraka poradzi sobie GeForce RTX 3080 Ti?

Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC

Tym razem w testach wykorzystałem kartę Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC. Jest to bardzo dobry model, którego test znajdziecie tutaj. Grafika ma fabryczne OC oraz znakomicie wygląda. Mogła by być trochę cichsza pod obciążeniem, ale generalnie nie ma na co narzekać. Karta powinna więc być dobrym przedstawicielem RTX 3080 Ti. W testach wykorzystałem sterowniki Game Ready 471.41. Warto też zwrócić uwagę na dodatkową rozdzielczość – 3440 x 1440.

test Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC, recenzja Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC, opinia Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti Vision OC

Czytaj też: Nvidia GeForce RTX 3080 Ti – test ray tracingu i DLSS

Platforma
Procesor
Intel Core i9-10900K @ 5,1 GHz
Chłodzenie
Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
ASRock Z590 Taichi
Pamięć RAM
XPG Spectrix D50 4x 8 GB 3600 MHz CL18
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
AOC G2868PQU
Monitor
AOC AG352UCG6

Red Dead Redemption 2

DLSS: wyłączony vs DLSS: Jakość

Red Dead Redemption 2 to jedyna gra w dzisiejszym artykule, która ma DLSS ale nie ma ray tracingu. Największy zysk z włączenia DLSS w trybie Jakość możecie zobaczyć w rozdzielczości 4K. W niższych różnice nie są już tak duże, ale też mało kto włączy przy tej grafice DLSS w niższych rozdzielczościach. Tam karta radzi sobie świetnie bez tej technologii.

Doom Eternal

RT: wyłączony vs RT: włączony
RT: włączony vs RT: włączony i DLSS: Jakość

Doom Eternal to tytuł, który przy RTX 3080 Ti nie potrzebuje DLSS po włączeniu ray tracingu. Wyniki nawet w rozdzielczości 4K są bardzo wysokie i spokojnie możecie cieszyć się płynną rozgrywką. Oczywiście DLSS: Jakość dodaje trochę fps więc spokojnie możecie go też włączyć jeśli np. zależy Wam na uzyskaniu jeszcze większej ilości klatek na sekundę.

Czytaj też: Test Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti Vision OC

Escape from Naraka

RT: wyłączony vs RT: włączony
RT: włączony vs RT: włączony i DLSS: Jakość

Escape from Naraka jest już znacznie bardziej wymagającym tytułem w szczególności po włączeniu RT. Jak sami widzicie tutaj w 4K nawet RTX 3080 Ti nie zapewnia średnio 60 fps. W przypadku tej gry bardzo pomaga DLSS, który znacznie zwiększa ilość fps nawet w trybie Jakość. Dzięki temu możecie cieszyć się w pełni płynną rozgrywką nawet po włączeniu ray tarcingu w 4K.

Podsumowanie

Nvidia DLSS i ray tracing trafia do coraz większej ilości gier. Ta pierwsza technologia pozwala na zwiększenie ilości fps niekoniecznie tracąc na jakości obrazu (przynajmniej w najwyższym trybie). Dajcie swoją drogą znać w komentarzach czy na powyższych screenach widzicie różnice. Przydaje się ona przy bardzo wymagających tytułach – nawet przy RTX 3080 Ti w Escape from Naraka w 4K jedynie dzięki niej po włączeniu RT udało się uzyskać powyżej 60 fps. Przy słabszych kartach nawet w pozostałych tytułach może okazać się, że bez tej technologii uzyskanie 60 fps przy maksymalnych detalach jest niemożliwe. Sam ray tracing również zmienia oblicza gier i dodaje świetne efekty, które widać w trakcie rozgrywki. Oczywiście negatywnie wpływa to na wydajność, ale wydaje mi się, że efekty są warte włączenia tej opcji w rozgrywce.