Co hybrydowe Hondy e:HEV mają wspólnego z Formułą 1?

hybrydowe Hondy e:HEV, e:HEV, Honda e:HEV

Im rozleglejsza działalność firmy w danym segmencie na rynku, tym lepiej. Przykład tego, co hybrydowe Hondy e:HEV mają wspólnego z Formułą 1 potwierdza to z nawiązką. Firma w bardziej lukratywnym biznesie mogła się bowiem zabawić w innowatora w większym stopniu, a następnie przerzucić swoje odkrycia na poletko konsumenckie.

Hybrydowe układy napędowe w bolidach Formuły 1 zapewniają ich kierowcom wysokie miejsca w rankingach, ale Honda nie uczyniła z tej technologii sprawy wyłącznie wyścigowej. Przeniosła bowiem swoje osiągnięcia z F1 na rynek konsumencki, ulepszając na podstawie informacji zebranych podczas wyścigów układy napędowe e:HEV w Hondzie Jazz, Crosstar, CR-V i HR-V. Co dokładnie to oznacza? Odpowiedzi na to udziela ktoś, kto z technologią Hondy ma wiele wspólnego.

Czytaj też: Na nowe Lamborghini nie poczekamy długo

­Podczas weekendowych sesji w wyścigach Formuły 1 zespoły muszą bardzo skrupulatnie zarządzać zużyciem paliwa, żeby nie złamać regulaminów przyjętych w tej klasie sportowej. Komunikacja między inżynierem wyścigowym a kierowcą jest kluczem do osiągnięcia optymalnego wyniku.

Natomiast w gamie seryjnie produkowanych modeli hybrydowych e: HEV wykorzystujemy naszą wiedzę specjalistyczną do projektowania jednostek sterujących układu napędowego, które zapewniają kierowcy idealne proporcje mocy do oszczędności, w każdym wymaganym trybie jazdy.

– wyjaśnia Yasuaki Asaki, szef działu rozwoju Power Unit w Honda Racing. 

Jak hybrydowe Hondy e:HEV czerpią z F1?

Innymi słowy, Honda przekuwa doświadczenie wyścigowe na ulepszenia systemów e:HEV, które składają się z dwóch kompaktowych silników elektrycznych połączonych z silnikiem benzynowym, akumulatora litowo-jonowego. Nie jest to taki zwykły hybrydowy napęd, bo w nim mocniejszy silnik benzynowy pełni nie tylko rolę napędową, ale też generatora energii.

Czytaj też: Zadebiutował hybrydowy Renault Arkana E-Tech 145

Zależnie od trybu jazdy kierowca może jeździć wyłącznie z użyciem silników elektrycznych, w tandemie, gdzie silnik benzynowy dostarcza energię do generatora i wreszcie zupełnie spalinowym. Optymalna wydajność paliwowa modeli e:HEV jest uzyskiwana dzięki płynnemu i automatycznemu (zależnie od warunków) przechodzeniu pomiędzy trybem elektrycznym a napędem hybrydowym.